Najważniejsze we współpracy z instalatorami, jest partnerskie podejście [WYWIAD]

Blisko 10 000 – tyle instalacji od Vosti pojawiło się już na dachach klientów w całej Polsce. Za tym sukcesem stoi cały sztab ludzi, zaangażowanych w każdą z naszych słonecznych elektrowni. Wśród nich monterzy, czyli ci, którzy sprawiają, że panele fizycznie pojawiają się na dachu lub gruncie klienta. Jak wygląda praca naszych ekip montażowych, kogo szukamy i co wyróżnia w tym zakresie Vosti od konkurencyjnych firm? O tym rozmawiamy z Mirosławem Augustyniakiem, Kierownikiem ds. Jakości i Serwisu.

 

– Zacznijmy od początku, czyli od tego jak trafiłeś do Vosti i na czym polega Twoja codzienna praca. Kierownik ds. Jakości brzmi odpowiedzialnie!

Pracę w Vosti zacząłem na stanowisku inżyniera ds. instalacji, następnie objąłem stanowisko Koordynatora ds. jakości, a obecnie jestem Kierownikiem ds. jakości i serwisu. Jednym z moich głównych zadań jako kierownika jest rekrutacja oraz nawiązywanie relacji i współpracy z instalatorami. 

– Dlaczego warto dołączyć do Vosti jako monter instalacji, co jest naszą mocną stroną?

– Podstawową kwestią jest partnerskie podejście, nie traktujemy instalatorów na zasadzie zleceniodawca-wykonawca. Z rozmów z ekipami wiem, że jest to coś co naprawdę doceniają. Staramy się podchodzić do każdego przypadku indywidualnie i pomagać w rozwiązywaniu problemów, jeśli takowe się pojawiają w czasie montażu. 

Z mojego doświadczenia i współpracy z różnymi podwykonawcami, wiem jak ważna jest relacja oparta na zaufaniu. Grożenie karami pieniężnymi to praktyka, którą stosuje wiele firm – my staramy się podejść partnersko, nawet gdy jakieś problemy pojawiły się z winy instalatora. Mamy ekipy, które współpracują z nami już 4 lat. To dla nas najlepsza rekomendacja!

– W Vosti często komunikujemy klientom, że “nie oszczędzamy na komponentach”. Czy dla instalatorów to również ma znaczenie?

– Oczywiście, wysoka jakość komponentów, na których pracujemy jest kolejnym z naszych wyróżników. Klienci fakt, że stosujemy droższe komponenty doceniają często już po pewnym czasie – kiedy instalacja działa bez zarzutu i nie trzeba jej co chwilę serwisować. Instalator tą jakość docenia na “dzień dobry”.  

Jeśli coś ma być zrobione to wolimy, żeby to było zrobione dobrze niż tanio. Wiemy, że w innych firmach zdarzają się sytuację, że moduły, które trafiają do klienta są fabrycznie krzywe,mają wybrzuszenia, różnią się wymiarami, parametrami…  W Vosti jeśli są oznaki, że coś jest nie takiej jakości jakiej być powinno, instalator zgłasza to do inżyniera ds. instalacji i to on jest odpowiedzialny za zamówienie nowego modułu. Stawiamy na to, żeby te instalacje wykonywać raz a porządnie, z odpowiednią jakością. Chcemy, aby nasi instalatorzy mieli takie same podejście i wiedzieli, że lepiej coś od razu dopracować i poświęcić temu godzinę więcej,  niż potem jeździć i to poprawiać.

W ogłoszeniu jedną z korzyści współpracy jest “praca z doświadczonym i profesjonalnym zespołem”. Co to oznacza w praktyce?

– Współpraca z innymi członkami zespołu Vosti to część procesu, który także doceniają nasi instalatorzy. W niektórych firmach wygląda to tak, że instalacje są sprzedawane przez handlowca, a potem od razu trafiają do ekipy. Instalatorzy skarżą się że w firmach brakuje kontaktu z działami technicznymi  – zdarzają się przypadki, że sprzedana instalacja nie spełnia wymagań pod względem technicznym. U nas jest zupełnie inaczej – audyt techniczny jest weryfikowany przez dedykowanego inżyniera ds. instalacji, który prowadzi tą instalację do końca, zamawia materiały w odpowiedniej ilości, weryfikuje czy wszystko będzie działało. Również ja jestem w stałym kontakcie z częścią instalatorów, jeśli pojawiają się wyzwania, pomagam. Dzięki takiemu procesowi nie ma możliwości, aby na miejsce instalacji przyjechał instalator, który musi coś kombinować i zmieniać. A jeśli już, to patrząc na skalę zrealizowanych przez nas instalacji i rozmawiając z instalatorami, są to pojedyncze przypadki, najczęściej spowodowane tym, że handlowiec albo inżynier nie byli w stanie czegoś wychwycić. 

 

 

– Jakich kompetencji szukacie u ekip instalatorskich?

– Staramy się opierać na osobach, które mają doświadczenie na rynku. W tym momencie tempo instalacji jest tak szybkie, że zależy nam na instalatorach, którzy mają minimum 2 lata doświadczenia. Jesteśmy w stanie doszkolić jeśli widzimy jakieś braki – umawiamy ekipy, tak żeby wymieniły się wiedzą, często również ja pomagam w kwestiach jakości i standardów, inżynierowie też zwracają na to uwagę, jest też serwis. Oprócz doświadczenia istotne są też uprawnienia SEP i UDT. Ważna jest też kwestia narzędzi i sprzętu – oczywiście służymy pomocą w doradztwie. Jeśli instalator jest wyposażony w narzędzia i doświadczenie, taka praca dużo sprawniej idzie.

– Co należy do codziennych zadań ekipy instalatorskiej?

– Oczywiście głównym zadaniem jest montaż instalacji. Większość materiałów, które są potrzebne do montażu wysyłamy bezpośrednio do klienta, część dostarczamy do instalatora (głównie przewody). Poza montażem po stronie instalatora są także pomiary, które musi wykonywać oraz konfiguracja falownika i połączenie go z internetem, jeśli jest taka możliwość. Bardzo ważne w całym procesie jest to, że każdy instalator ma w naszym Systemie CRM własne konto, gdzie znajduje niezbędne informacje o danym zleceniu. 

Dzięki temu proces jest w pełni zautomatyzowany – nie musimy wymieniać dziesiątek smsów i maili, wszystko jest w jednym miejscu. Tam instalator dodaje dokumentację fotograficzną, skan protokołu czy faktury – nie musi ich wysyłać mailowo. 

– Przejdźmy teraz do kwestii, która jest z pewnością najistotniejsza dla instalatorów, czyli wynagrodzenia. Jaki jest termin płatności i czy monterzy mogą liczyć na premie?

– W tym momencie oferujemy siedmiodniowy termin płatności, po weryfikacji wykonania montażu i kompletności dokumentów oraz potwierdzeniu przez inżyniera. Płacimy za kilowatopik plus oddzielnie za materiały, które instalator wykorzystał przy danej instalacji. Stawki są ustalane indywidualnie z każdym instalatorem. Istotne, jest to, że pracujemy z instalatorami, którzy robią tylko mniejsze instalacje, ale również z tymi, którzy skupiają się na jedynie na instalacjach B2B. Mamy także atrakcyjny system bonusów – przykładowo jeśli instalator wykonana w ciągu tygodnia np. 5 instalacji to może liczyć na premię.

Dodatkowo, mamy wielu instalatorów, którzy wdrożyli się w program partnerskich poleceń. Najlepszą reklamą dla ekip monterskich jest ich dobrze wykonana praca, a kiedy klienci są zadowoleni, polecają sąsiadom Vosti. Instalator dzięki takiemu poleceniu ma dodatkowe wynagrodzenie, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów. Podsumowując – instalator, który pracuje dla Vosti może liczyć na wynagrodzenie za montaż, premię plus pieniądze z programu partnerskiego. 

– Na koniec powiedz nam, w których regionach obecnie szukasz doświadczonych ekip monterskich? 

– W tym momencie najbardziej interesuje nas Wielkopolska – tam mamy największe zapotrzebowanie na instalatorów. Jesteśmy jednak otwarci na instalatorów w całej Polsce – czasami ekipa może być z Lublina a jeździć po całym kraju. Szukamy zarówno ekip do instalacji B2B, jak i B2C. Oczywiście zachęcam do kontaktu i nawiązania współpracy!

Chcesz wiedzieć więcej?
Podaj swój numer,
a my zadzwonimy!




    Administratorem danych osobowych jest Vosti Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, ul. Nałęczowska 14, 20-701 Lublin. Ma Pani/Pan prawo wycofania zgody w każdym momencie poprzez przesłanie wiadomości na adres iodo@vosti.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Więcej w Polityce Prywatności Vosti.