Dzień Ziemi w tym roku jest wyjątkowy! To właśnie 22 kwietnia oficjalnie rozpoczyna się Mój Prąd 5.0. Nowa edycja niesie ze sobą kilka zmian – przede wszystkim dofinansowanie na pompy ciepła, kolektory słoneczne na ciepłą wodę użytkową i bonusy dla osób, które przejdą na net-billing! Wszystko to ma wspomóc upowszechnić tańszą, odnawialną i ekologiczną energię.
Budżet programu to aż 955 milionów złotych. Nabór w programie będzie trwać do wyczerpania budżetu – w przypadku jego wykorzystania zabezpieczono dodatkowo 400 mln zł.
źródło: NFOŚiGW
Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie?
- Klienci rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy dotychczas nie skorzystali z dofinansowania
- Klienci rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania pod warunkiem przejścia na net-billing
- Klienci rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów, którzy skorzystali z dofinansowania, przeszli na net-billing i zgłoszą do dofinansowania urządzenie dodatkowe
źródło: NFOŚiGW
Na co można pozyskać dofinansowanie w ramach Mój Prąd 5.0?
Wysokość dofinansowania wynosi do 50% kwalifikowanych i nie więcej niż:
-mikroinstalację PV o mocy 2-10 kW – do 7 000 zł (6 000 zł bez elementów towarzyszących)
-magazyn energii elektrycznej – do 16 000 zł
-system EMS / HEMS – do 3 000 zł
Z nowości pojawiły się:
-pompa ciepła powietrze-powietrze – 4 400 zł
-gruntowa pompa ciepła – 28 500 zł
-pompa ciepła powietrze-woda – 12 600 zł
-pompa ciepła powietrze-woda z podwyższoną klasą energetyczną – 19 400 zł
-magazyn ciepła – 5 000 zł
-kolektory słoneczne c.w.u – 3 500 zł
Łącznie dofinansowanie może wynieść aż 58 000 zł.
źródło: NFOŚiGW
Warto również dodać, że został utrzymany ten sam okres kwalifikowalności co w poprzedniej edycji, a więc 1.02.2020 r.
Nowość! Bonus za przejście na net-billing
Mój Prąd 5.0 podobnie jak Mój Prąd 4.0 będzie dotyczył prosumentów rozliczających się w net-billingu. Aby zwrócić uwagę na duże znaczenie autokonsumpcji w programie przewidziano ciekawy bonus – aż 3 000 zł dla osób rozliczających się w systemie opustów, które będą chciały przejść na net-billing.
Jak złożyć dofinansowanie?
Aby złożyć wniosek o dofinansowanie z programu „Mój prąd 5.0”, potrzebny jest:
- profil zaufany,
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o podłączenie fotowoltaiki do sieci, które wydawane jest przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,
- oświadczenie, które potwierdzi, że rozliczamy się w systemie net-billingu,
- potwierdzenie płatności za wszystkie urządzenia, które mają być dofinansowane,
- zaświadczenie od Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę podłączenia fotowoltaiki do sieci energetycznej,
- protokół odbioru prac od realizatora zleceń,
- paragony lub faktury za transport i montaż elementów objętych dofinansowaniem.
Po złożeniu wniosku o dofinansowanie z programu „Mój prąd” NFOŚiGW ma 90 dni na wydanie decyzji o wypłaceniu środków. Zazwyczaj jednak odpowiedź z instytucji pojawia się już po około miesiącu od zgłoszenia.
Regulamin dostępny jest na https://mojprad.gov.pl/